Tema har blitt erstattet av det nye læreverket Intertekst
Du er her: Hovudsida  >  Tema vg3  >  Tema vg3  >  8 (Skriftspråk og talemål)   >  OPPGAVER  >  Ekstraoppgaver  >  Målmerker i talespråket på hjemstedet
   
  KAP. 8. SKRIFTSPRÅK OG TALEMÅL
 
KOMPETANSEMÅL
 
OPPGAVER
 
LÆRERRESSURSER
 

Målmerker i talespråket på hjemstedet

1) Elevene går i grupper på 2–3 og deler målmerkene i læreboka (sidene 195–200) mellom seg. Hver gruppe undersøker sitt målmerke i forhold til talespråket på hjemstedet. Ta utgangspunkt i ordene i skjemaet nedenfor i undersøkelsen:
  • Infinitivsform: Hvordan blir være og kaste uttalt i jeg vil kaste ... / jeg vil være ...?
  • Personlige pronomen: Hvordan blir jeg/eg uttalt?
  • Retroflekser:
    • Hvordan blir rt uttalt i vært/fart/kart?
    • Hvordan blir rd uttalt i gardin/bardun/sverd?
    • Hvordan blir rn uttalt i vern/stjerne/barn?
  • Skarre r eller tungespiss r?
  • b d g for p t k:
    • Hvordan blir p i såpe uttalt?
    • Hvordan blir t i fat uttalt?
    • Hvordan blir k i sak uttalt?
  • Tjukk l:
    • Hvordan blir l uttalt i blå/plate/sola?
    • Hvordan blir rd uttalt bord/jord?

2) Er det variasjon på noen av disse målmerkene? I så fall, forsøk å formulere mulige årsaker til denne variasjonen.

Forslag til presentasjonsformer:
  • miniforedrag med hovedpunktene på lysark (kopier fra papirutskrift, eller bruk PowerPoint eller et tilsvarende presentasjonsverktøy – to minutter for hvert målmerke)
  • veggavis
  • nettside
« Attende